Belastingvrij winkelen: Digitale registratie btw-facturen is vanaf 2026 verplicht
Publicatiedatum 02-12-2025, 10:39 | Laatste update 02-12-2025, 13:10 |
Winkeliers in Nederland die buitenlandse reizigers btw-teruggave aanbieden, moeten dit vanaf 1 januari digitaal regelen. Vanaf vandaag kunnen zij btw-facturen digitaal registreren bij de Douane.
Winkeliers registreren de aankoop op Mijn Douane door in te loggen met eHerkenning of DigiD. Of zij registreren de aankoop in het systeem van hun intermediair. Als de reiziger een validatieverzoek doet, meldt de Douane digitaal of zij de aanvraag voor btw-teruggave ‘valideert’, oftewel goedkeurt.
Deze digitale werkwijze is vanaf 1 januari 2026 verplicht voor Nederlandse winkeliers die btw-teruggave aan klanten aanbieden.
Tot en met 31 december 2025 mogen winkeliers de btw-teruggave nog op de oude manier regelen: door het meegeven van een factuur of bon met naam en paspoortnummer.
Winkeliers bepalen zelf of klanten bij hen btw mogen terugvragen. Dit is mogelijk voor reizigers die buiten de Europese Unie (EU) wonen en de aankoop in hun bagage meenemen naar een bestemming buiten de EU. Het totale bedrag van de aankopen is minimaal € 50, inclusief btw.