Uitstel
Publicatiedatum 27-10-2025 | Laatste update 17-11-2025 |
Uitstel van betaling voor particulieren
Heeft u een belastingaanslag gekregen, maar kunt u die niet (op tijd) betalen? Wij helpen u graag om te voorkomen dat u een betalingsachterstand krijgt. Misschien kunt u ook zelf kijken wat u kunt doen. Geldt één van deze situaties voor u?
- Ik heb een belastingaanslag gekregen, maar kan deze niet op tijd betalen.
- Ik heb een betalingsregeling, maar kan me niet meer houden aan de afgesproken regeling.
Misschien kunt u uitstel of een betalingsregeling krijgen. Er zijn twee mogelijkheden:
- kort uitstel: een betalingsregeling van 4 maanden
- een betalingsregeling van maximaal 12 maanden
Kort uitstel (maximaal 4 maanden)
Op verzoek kunt u een betalingsregeling van maximaal 4 maanden krijgen. De termijn wordt gerekend vanaf de uiterste betaaldatum van de oudste aanslag. U kunt kort uitstel krijgen als u aan deze voorwaarden voldoet:
- Uw totale openstaande belastingschuld is minder dan € 20.000. Heeft u uitstel van betaling gekregen doordat u een bezwaar of beroep heeft ingediend? Dan telt die belastingschuld niet mee.
- U heeft geen openstaande aanslagen waarvoor u een dwangbevel heeft gekregen.
- U heeft niet eerder uitstel van betaling gekregen voor deze of andere openstaande aanslagen vanwege betalingsproblemen of verrekening van een belastingteruggaaf.
Betalingsregeling (maximaal 12 maanden)
Als u ons vraagt om een langere betalingsregeling kijken wij naar uw situatie. We spreken dan met u een bedrag af dat u per maand aan ons betaalt. Een langere betalingsregeling duurt maximaal 12 maanden, gerekend vanaf de datum waarop de ontvanger de betalingsregeling officieel goedkeurt (bij beschikking toestaat).
Hoe vraagt u kort uitstel of een betalingsregeling aan?
Kort uitstel
Heeft u een aanslag ontvangen en kunt u die niet op tijd betalen? Vraag dan uitstel of een betalingsregeling aan bij Invordering van de Douane. U kunt uw verzoek voor kort uitstel mailen naar douane.nederland.invordering@douane.nl. Vermeld daarbij het vorderingsnummer en uw telefoonnummer.
Betalingsregeling
Vraagt u om een langere betalingsregeling? Dan kijken wij naar uw persoonlijke situatie. Wij spreken met u een bedrag af dat u elke maand betaalt. Een langere betalingsregeling duurt maximaal 12 maanden. De termijn wordt gerekend vanaf de datum waarop de ontvanger de betalingsregeling officieel goedkeurt (bij beschikking toestaat).
Voor een betalingsregeling van maximaal 12 maanden gebruikt u het formulier Verzoek betalingsregeling voor particulieren. Stuur het ingevulde en ondertekende formulier naar:
Douane Amsterdam
Invordering
Postbus 3070
6401 DN Heerlen
Wat gebeurt er na mijn verzoek om een betalingsregeling?
Heeft u een verzoek voor een betalingsregeling gedaan? Dan zorgen wij dat u geen aanmaning of dwangbevel krijgt terwijl wij uw verzoek beoordelen. De beoordeling kan enige tijd duren.
Verwerkingstijd
U moet rente betalen als u later betaalt. Dit geldt ook als u uitstel of een betalingsregeling heeft gekregen. Het duurt even voor uw bank het geld op onze rekening stort. Houd daar rekening mee, zeker als de betaaldatum in het weekend of op een feestdag valt.
Uitstel van betaling voor ondernemers
Heeft u een aanslag ontvangen en kunt u die niet op tijd betalen? Neem dan contact met ons op. Misschien kunt u uitstel of een betalingsregeling krijgen.
Kort uitstel voor ondernemers (maximaal 4 maanden)
U kunt op schriftelijk of telefonisch verzoek kort uitstel van betaling krijgen. Dit uitstel duurt maximaal 4 maanden, gerekend vanaf de laatste vervaldag van de oudste aanslag. U kunt kort uitstel krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Uw totale openstaande belastingschuld is minder dan € 20.000. Heeft u uitstel van betaling gekregen doordat u een bezwaar of beroepschrift heeft ingediend? Dan telt deze belastingschuld niet mee.
- Het gaat niet om een belasting die u op aangifte moet betalen. Wacht in dat geval op de aanslag.
- Het gaat niet om een voorlopige aanslag.
- U heeft altijd op tijd, juist en volledig aangifte gedaan van de belasting of belastingen waarvoor u uitstel van betaling wilt.
- U heeft geen openstaande aanslagen waarvoor u een dwangbevel heeft gekregen.
- U heeft geen openstaande vergrijpboete.
- U heeft niet eerder uitstel van betaling gekregen vanwege betalingsproblemen of de verrekening met een belastingteruggaaf.
Wanneer u geen uitstel kunt krijgen
U kunt geen uitstel van betaling krijgen voor belastingen die u op aangifte moet betalen.
Betalingsregeling voor ondernemers (maximaal 12 maanden)
Voldoet u niet aan de voorwaarden voor 4 maanden uitstel? Of heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen voor maximaal 12 maanden. De termijn wordt gerekend vanaf de datum waarop de ontvanger de betalingsregeling officieel goedkeurt (bij beschikking toestaat).
Gaat het om rechten bij invoer? Dan moet u zekerheid geven, bijvoorbeeld een borg of bankgarantie, voor het hele bedrag waarvoor u uitstel vraagt.
In andere gevallen kan de ontvanger ook vragen om zekerheid, zoals een borg of garantie. Dat gebeurt bijvoorbeeld als:
- u in het verleden problemen had met aangifte of betaling, of
- uw belastingschuld erg groot is.
De zekerheid is meestal even hoog als het bedrag waarvoor u uitstel vraagt.
Hoe vraag ik uitstel of een betalingsregeling aan als ondernemer?
Kort uitstel
U vraagt kort uitstel aan bij Invordering van de Douane. Stuur uw verzoek per e-mail naar douane.nederland.invordering@douane.nl. Vermeld daarbij het vorderingsnummer en uw telefoonnummer.
Betalingsregeling
Gebruik het formulier Verzoek betalingsregeling voor ondernemers. Stuur het ingevulde en ondertekende formulier naar:
Douane Amsterdam
Invordering
Postbus 3070
6401 DN Heerlen
Wat gebeurt er na mijn verzoek?
Heeft u een verzoek voor een betalingsregeling gedaan? Dan zorgen wij dat u geen aanmaning of dwangbevel krijgt terwijl wij uw verzoek beoordelen.
Verwerkingstijd
U moet rente betalen als u later betaalt. Dit geldt ook als wij uitstel van betaling of een betalingsregeling toestaan. Houdt ook rekening dat het even duurt voor uw bank het geld op onze rekening stort. Zeker als de betaaldatum in het weekend of op een feestdag valt.
Betalingsregeling niet meer haalbaar?
Kunt u niet meer voldoen aan uw betalingsregeling? Neem dan direct contact met ons op. Samen kijken wij naar een passende oplossing. U kunt mailen naar douane.nederland.invordering@douane.nl. Vermeld in uw e-mail het vorderingsnummer en uw telefoonnummer.
Ik ben te laat met betalen, wat nu?
Bent u net te laat met betalen? Als u snel betaalt, kost het u misschien niets. Maar als de betaaldatum al wat langer geleden is, kost het u meestal extra geld.
Kies welke situatie voor u geldt:
Ik heb een aanmaning gekregen
Voor het versturen van een aanmaning worden kosten in rekening gebracht. Hoeveel u extra betaalt, hangt af van de hoogte van uw schuld. De kosten voor het versturen van een aanmaning vindt u terug in artikel 2 van de Kostenwet invordering rijksbelastingen.
Op de aanmaning ziet u het openstaande bedrag van uw belastingaanslag. Vergeet niet ook de aanmaningskosten te betalen.
Uiterste betaaldatum
Op de aanmaning staat de datum waarop het geld bij ons binnen moet zijn. Dat is de uiterste betaaldatum. Is uw betaling niet op tijd bij ons binnen? Dan krijgt u een dwangbevel.
Ik heb een dwangbevel gekregen
Voor het afgeven van een dwangbevel brengen wij hoge kosten in rekening. Hoeveel u extra betaalt, hangt af van de hoogte van uw schuld. De bedragen staan in artikel 3 van de Kostenwet invordering rijksbelastingen.
Deze kosten komen bovenop de aanmaningskosten. Betaal deze kosten altijd tegelijk met uw schuld. Betaalt u niet binnen 2 dagen? Dan kunnen wij invorderingsmaatregelen nemen, zoals beslag op uw banktegoed of inkomen.
Voorkom dat wij beslag moeten leggen
Kunt u uw belastingaanslagen niet betalen? Blijf dan altijd in contact met ons. U kunt voorkomen dat wij beslag moeten leggen op bijvoorbeeld uw bezittingen. Op de brief die u van ons krijgt, staat met wie u contact op kunt nemen. U kunt ook mailen naar douane.nederland.invordering@douane.nl.
Contact met Invordering
Wij zijn op dit moment telefonisch minder goed bereikbaar. Heeft u vragen en kunt u het antwoord niet vinden op de website? Stuur dan een e-mail naar: douane.nederland.invordering@douane.nl. Dit e-mailadres is alleen voor vragen over invordering.
Wilt u teruggebeld worden. Vermeld dit dan duidelijk in uw e-mail. Vermeld daarbij altijd uw telefoonnummer, burgerservicenummer (BSN) of uw RSIN/Fiscaal nummer en het aanslagnummer of vorderingsnummer. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.