Waar is mijn pakket?
Publicatiedatum 26-06-2025 | Laatste update 30-10-2025 |
Heeft u bericht ontvangen dat uw zending bij de Douane ligt, of ziet u dit in Track & Trace? Helaas klopt dit niet. Transportbedrijven regelen de invoer van uw pakket en doen namens u aangifte.
Daarna blijft het pakket bij de koerier totdat het bezorgd mag worden. Dit gebeurt pas nadat u eventuele inklaringskosten heeft betaald.
Contact met uw bezorger
Heeft u vragen over de levering, kosten of status van uw pakket? Neem dan contact op met uw bezorger. Die kan u verder helpen.
De reis van uw pakket
1. Bestelling plaatsen
U heeft een bestelling geplaatst in het buitenland. De bestelling krijgt een internationaal track-&-trace-nummer. Hiermee kunt u zien waar uw pakket is.
2. Aankomst pakket in Nederland
Uw pakket wordt afgegeven bij het juiste transportbedrijf. De koeriersdienst bewaart uw pakket in zijn eigen loods.
3. Nederlands track-&-trace-nummer
Het transportbedrijf maakt een eigen Nederlands track-&-trace-nummer aan, naast het internationale track-&-trace-nummer. Uw bezorger geeft dit nummer aan u door. Ziet u via dit nummer dat uw pakket is aangekomen in Nederland bij customs? Dan ligt uw pakket bij de inklaringsafdeling van de koerier. Uw pakket ligt dan dus niet bij de Douane.
4. Transportbedrijf doet aangifte (inklaren)
De inklaringsafdeling van de koeriersdienst doet namens u aangifte bij de Douane. Daarbij bekijken zij hoeveel btw u moet betalen, en of u daarnaast nog invoerrechten moet betalen. Als u hier vragen over hebt, kunt u terecht bij de koerier. De Douane kan u niet helpen.
Lees meer over extra (douane)kosten als u online buiten de EU bestelt.
5. Controle door Douane indien nodig
Klopt de omschrijving of inhoud van uw pakket niet? Dan neemt het transportbedrijf contact op met de Douane. Als de Douane vermoedt dat het om illegale goederen gaat, controleert de Douane de inhoud van het pakket. Dit gebeurt in de loods van de koeriersdienst.
Als de inhoud van het pakket niet is toegestaan in de Europese Unie, dan zijn er verschillende mogelijkheden:
- Er wordt een monster genomen dat naar het laboratorium van de Douane gaat.
- U krijgt de gelegenheid om documenten aan te leveren, zodat het pakket alsnog kan worden ingevoerd.
- Het pakket wordt vernietigd of teruggestuurd naar het land waar het vandaan kwam.
Het pakket blijft altijd in de loods van de koerier tot de beslissing is genomen. De Douane neemt pakketten dus niet mee.
6. Transportbedrijf handelt pakket af
Het afhandelen van uw pakket kan enkele weken duren. In deze periode kan de koeriersdienst contact met u opnemen over de betaling of om meer informatie te vragen.
Reageert u niet op tijd of betaalt u de kosten niet? Dan stuurt de koerier uw pakket terug naar de afzender. U kunt bij de bezorger terecht met vragen over de status van uw pakket.
7. Transportbedrijf rondt aangifte af en plant bezorging in
Kloppen de omschrijving en de inhoud van het pakket en hebt u de kosten betaald? Dan rondt de koeriersdienst de aangifte af. De koerier plant daarna een datum in om uw pakket te bezorgen en levert het pakket bij u af.