Klacht over de Douane
Publicatiedatum 23-10-2025 | Laatste update 13-11-2025 |
Geef ons uw klacht door als u ontevreden bent over de manier waarop de Douane u behandelde. Dit kan per e-mail of post. Daarna starten wij een onderzoek.
Voordat u een klacht doorgeeft
Misschien kunnen we u sneller helpen:
- Waar is mijn pakket?
- Fout in btw, invoerrechten of afhandelingskosten: Vraag de extra kosten terug.
- Oneens met een beslissing van de Douane, zoals een naheffing: Maak bezwaar.
Klachten die de Douane niet behandelt:
- Oneens met algemeen beleid van de Douane, zoals onze visie en doelen
- Klacht over de Marechaussee
- Klacht over de FIOD
Schrijf een e-mail of brief
Zet hierin het volgende:
- Uw naam en adres
- Uw telefoonnummer (niet verplicht)
- Uw e-mailadres (niet verplicht)
- Datum waarop u de klacht verstuurt
- Omschrijving klacht: Wat ging er volgens u mis? Waar en wanneer gebeurde dat?
- Naam en SAP-nummer van de Douanemedewerker die u sprak (als u dit weet)
Voeg bewijs toe
Hebt u documenten waarmee u de klacht kunt onderbouwen? Stuur dan kopieën mee. Verstuur géén originele documenten, want u krijgt ze niet terug.
Adres
Mail uw klacht naar douaneklachten@douane.nl.
Of verstuur uw brief in een envelop met postzegel naar:
Douane [naam van het douanekantoor waarover uw klacht gaat]
Team Klachten en Bezwaar
Postbus 3070
6401 DN Heerlen
Wat er gebeurt met uw klacht
- Als wij uw klacht ontvangen, bellen wij u op zodat u weet dat uw klacht is aangekomen. Als dat niet lukt, sturen we u een brief. Dat doen wij meestal binnen 7 dagen.
- We bespreken met u wat er aan de hand is. Vaak gebeurt dat telefonisch. Maar als u liever naar kantoor komt, kan dat ook.
- We onderzoeken wat er is gebeurd en hoe uw probleem kan worden opgelost.
- Het onderzoek kan 6 weken duren. Soms duurt het langer, u krijgt dan bericht.
- Tijdens het onderzoek spreekt een klachtbehandelaar met u. Als dat nodig is spreekt de klachtbehandelaar ook met de betrokken Douanemedewerker.
- Als we klaar zijn met het verzamelen en onderzoeken van alle informatie, komen wij tot een oordeel.
- U krijgt een brief of e-mail van ons met daarin de uitkomst van het onderzoek.
Oneens met de uitkomst
Als u het niet eens bent met de uitkomst van de klachtbehandeling, dan kunt u terecht bij de: